PK-35 hyökkääjä Katja Hakala tekee tärkeää työtä naisten jalkapallon eteen myös kentän ulkopuolella
Kokemusta nuoreen joukkueeseen
Hakala ehti harjoitella uuden joukkueensa mukana vain pari viikkoa, kun korona keskeytti joukkueharjoittelun. Hän kuitenkin kokee saaneensa jo lyhyessäkin ajassa hyvän kuvan joukkueen pelitavasta. PK-35 on Hakalan mukaan erittäin nuori ja rohkea joukkue. Tämä vaikuttaa myös joukkueen pelityyliin.
– PK:n tyyli on todella yhtenäinen. Pelaajat tykkäävät pitää palloa maassa ja edetä lyhyillä syötöillä. Tässä oli minulle vähän totuttelemista, koska olen tottunut suoraviivaisempaan pelityyliin.
Koko joukkueessa odotetaan innolla kauden alkua, sillä monelle pelaajalle edessä on ensimmäinen kausi pääsarjatasolla. Hakalalla itsellään on takana useampi liigakausi. Hän uskookin tuovansa PK-35 tarvittavaa kokemusta, mutta myös esimerkkiä periksiantamattomuudesta ja loppuun asti taistelemisesta.
– Olen aika sellainen taisteleva luonne. Tulevalla kaudella tulee varmasti myös vaikeita otteluita. Toivon, että se mulle ominainen taisteleva pelityyli antaisi sellaisen pienen lisäbuustin joukkueelle silloin kun sitä tarvitaan.
Tutkimusta naisten jalkapallon kaupallistamista ja sponsoroinnista Suomessa
Usein ajatellaan, että koronasta ei saa sanoa mitään hyvää. Hakalalle kuitenkin koronan mukanaan tuoma ekstra-aika on ollut tervetullutta, sillä hänellä riittää työtä – usein pitkälle iltaan. Työpäivän ja omatoimitreenien jälkeen Hakala avaa tietokoneen uudelleen kirjoittaakseen pro gradu -tutkielmaansa.
Hakala kokee olevansa erittäin onnekas, kun saa gradussaan tutkia oikeasti asiaa, joka on lähellä sydäntä. Idea jalkapalloaiheisen gradun tekemiseen tuli Kansallisen Liigan kehityspäälliköltä Heidi Pihlajalta. Aihe muotoutui sen Hakalan omien kiinnostuksen kohteiden ja oman opiskelualan ympärille.
– Tutkin sponsorien näkökulmasta sitä, miten he näkevät naisten jalkapallon sponsorointikohteena. Pyrin myös antamaan ihan konkreettisia kehitysehdotuksia jalkapalloseuroille ja Palloliitollekin. Pyrin antamaan vastauksia siihen, miten naisten jalkapallo voi profiloitua suhteessa miesten jalkapalloon ja muihin urheilulajeihin.
Hakalan mukaan jalkapallolle on naisten puolella tärkeää luoda omaa katsojakuntaansa, ei niinkään pyrkiä kosiskelemaan esimerkiksi Veikkausliigan seuraajia. Jalkapallosta naisten puolella voidaan rakentaa oma tuotteensa, jonka kaupallisuuteen vaikuttavat myös eri tekijät.
Arvot, pelaajabrändit ja markkinoiden kasvu tärkeitä tekijöitä
Hakalan gradun tulokset ovat mielenkiintoisia myös Kansallisen Liigan kehityksen kannalta. Hakalan mukaan sponsorit hakevat tietynlaista arvopohjaa tukemilleen asioille.
– Haastattelemieni yritysten mukaan esimerkiksi vastuullisuus, kestävyys ja tasa-arvo ovat sellaisia arvoja, jotka liitetään jalkapalloon naisten lajina. Nämä ovat myös arvoja, joihin yritykset haluavat tulla yhdistetyksi. Tätä kannattaisi korostaa.
Hakalan mukaan naisten jalkapallo on kasvava ilmiö maailmalla. Tämä on näkynyt myös markkinoiden kasvamisessa. Monet esimerkiksi eurooppalaiset suurseurat ovat saaneet isoja sponsorisopimuksia naisten joukkueilleen.
Kolmas tärkeä asia naisten jalkapallon kaupallisessa kehityksessä on Hakalan mukaan pelaajabrändien luominen.
– Yllättävää oli, että varsinkin maailmalla yritykset pyrkivät myös aktiivisesti luomaan näitä pelaajabrändejä. Siitä on hyötyä sekä pelaajille että yrityksille. Myös pienet junnut kaipaavat esikuvia, joita voivat fanittaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Se kehittää niin koko lajia kuin sitten sitä kaupallisuuttakin.
Hakala kuitenkin muistuttaa, että kaikkien pelaajien ei tarvitse olla sometähtiä ja esikuvia. Osa pelaajista kuitenkin on hyvin taitavia sosiaalisen median käyttäjiä, joten brändin luominen voisi tapahtua yllättävän kivuttomasti.
Seuroilla iso rooli kehityksessä
Hakala antaa myös kiitosta Kansallisen Liigan kanssa tehdyille muutoksille, mutta uskoo todellisen muutoksen tapahtuvan seuratasolla.
– Siis aivan mahtavaa kehitystä. Siellä on todella laitettu nyt hihat heilumaan. Iso vastuu on kuitenkin seuroilla. Vaikka palloliitossa tehtäisiin mitä, se muutos lähtee seuratasolta. Nyt on aika panostaa jalkapalloon naisten lajina ja naisjalkapalloilijoiden esiintuontiin.
Hakala painottaa rohkeutta naisten joukkueiden brändäyksessä. Lähes mitä tahansa voi kokeilla. Jotkut kampanjat eivät onnistu tuomaan lisää seuraajia, mutta siitä ei pidä lannistua.
– Käytännössä vain luovuus on rajana, Hakala toteaa.