Uusi kehitysohjelma tähtää naisten pelaaman jalkapallon kaupallisen kasvun kiihdyttämiseen

UEFA:n uuden tukimallin ja Palloliiton mahdollistama kaupallisen kasvun kehitysohjelma käynnistyi 8. huhtikuuta Tammelan stadionilla. Ohjelmassa mukana oleviin Briotech Kansallisen Liigan seuroihin on palkattu uusia myynnin ja markkinoinnin osaajia vahvistamaan liigan kaupallista vetovoimaa.
Naisten pelaaman jalkapallon vetovoima ja kasvava merkitys ovat herättäneet kiinnostusta – ja nyt siihen myös investoidaan konkreettisesti. Uusi kehitysohjelma, jonka rahoitus tulee UEFA:n Women’s League Development Fundista yhdessä Briotech Kansallisen Liigan kanssa, tuo seuroihin lisäresursseja ja osaamista kaupallisen kasvun vauhdittamiseen.
Kehitysohjelman avauspäivää vietettiin 8. huhtikuuta Tampereen Tammelan stadionilla, missä käytiin inspiroivia keskusteluja, kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja ja tehtiin ensimmäisiä yhteisiä suunnitelmia. Päivän pääteemana oli “Vetovoima” – erityisesti ottelutapahtumien ja markkinoinnin kehittäminen.
Tämä ei ole vain ohjelma – tämä on alku jollekin isommalle, mitä rakennamme yhdessä.
Briotech: sitoutuminen kasvuun ja yhteiseen tulevaisuuteen
– Briotech haluaa olla mahdollistamassa muutosta ja lunastamassa sitä potentiaalia, mitä naisten pelaamaan jalkapalloon liittyy, sanoi Briotechin Euroopan johtaja Ville Sarja.
– Kohdeyleisö, joka on lajista kiinnostunut, on täsmälleen sama, joka käyttää tuotteitamme. Meille naisten jalkapallo on merkittävä alusta tuoda tunnetuksi yritystämme ja sen tuotteita.
Briotechin yhteistyö Kansallisen Liigan kanssa mahdollistaa sen, että kehitysohjelma ei jää suunnitelmien tasolle – vaan konkretisoituu seuroissa arjen tekemiseksi. Yhdessä tulemme kauden aikana panostamaan ottelutapahtumien kehittämiseen datan avulla sekä nostamaan pelaajat uudella tavalla keskiöön – niin kentällä kuin sen ulkopuolella.
Uudet osaajat vauhdittavat seurojen tekemistä
Ohjelmaan osallistuvat seurat ovat rekrytoineet uusia myynnin ja markkinoinnin osaajia, jotka saivat ensikosketuksensa yhteisölliseen työskentelyyn kick off -päivässä.
Yksi heistä on Minna Hirvonen, joka aloitti vastikään Kuopion Palloseurassa:
– Työt ovat lähteneet hienosti liikkeelle. Meillä on paljon suunnitelmia siitä, miten saamme nostettua naisten joukkueen vetovoimaa ja koko Briotech Kansallista Liigaa vahvemmin esiin, Hirvonen kertoo.
– Tavoitteena on esimerkiksi kehittää ottelutapahtumiin kokonaisvaltaisempia asiakastilaisuuksia – ja paljon muitakin ideoita on jo käynnissä taustalla.
Inspiroiva päivä ja upea päätös Helmareiden ottelulla
Päivän ohjelmassa kuultiin puheenvuoroja mm. Sponsorointi ja Tapahtumat ry:n puheenjohtajalta Raakel Koittolalta ja Veikkausliigan kehityspäällikkö Eero Tuomiselta. Työpajassa käsiteltiin seurojen omia toimenpiteitä vetovoiman kasvattamiseksi ja jaettiin ideoita markkinoinnin kehittämiseen.
Päivän huipensi Helmarit, joka otti 3–0-voiton Unkarista – upeassa tunnelmassa, joka toimi täydellisenä muistutuksena siitä, mihin kaikki tämä työ tähtää: elämyksiin, näkyvyyteen ja yhteiseen kasvuun.
Liigakausi alkaa 26.4. – nyt rakennetaan yhdessä tulevaisuutta, jossa naisten pelaama jalkapallo saa sen näkyvyyden, tuen ja tilan, jonka se ansaitsee.
Katso videolta tunnelmia ja seurojen edustajien mietteitä.
Lisätietoa kehitysohjelmasta ja strategiasta:
Kaupallisen kasvun kehitysohjelma on osa Kansallisen kokonaisuuden strategiaa 2025–2028. Ohjelman tavoitteena on vahvistaa seurojen osaamista ja resursseja erityisesti myynnin, markkinoinnin ja ottelutapahtumien osalta.
Lue lisää kehitysohjelman sisällöstä ja tavoitteista:
👉 Sanoista tekoihin – yhdessä kohti kasvua
Kuva: Elna Rikkinen